måndag 5 maj 2008

Hemlis 4

Jag ska var med i Hemlis 4 på Stickamera:) Så här kommer mina svar på frågorna:

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Jag gillar naturmaterial bäst. Ull är en favorit och gärna mjukt och skönt så det inte sticks. Har testat alpacka också men det var lite för hårigt.


2. Vilka är dina favoritfärger?
Rött, svart, vaniljvitt och grönt.


3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Knallig rosa är inget att hurra för.


4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Jag använder mest raka stickor och strumpstickor både i trä och metall. Har aldrig provat plast så jag har ingen riktig uppfattning om det.


5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag är nog en nybörjare.


6. Dricker du kaffe? Te?
Jag dricker bara kaffe för att vara trevlig och social inte för att det är gott. Te dricker jag däremot med nöje.


7. Är du allergisk mot något?
Inget alls faktiskt

8. Vilken slags musik tycker du om?
The Doors, Jefferson Airplane, Kent, The Cardigans, Leonard Cohen, soul, progg, Metallica, Black Sabbath, Bo Kaspers Orkester. Lite blandat :) Dansbands musik, schlager och hiphop/rnb går däremot bort.

9. Favoritgodis?
Choklad i alla former! Eller plockgodis, söta och sura. Äter dock inte salta godisar eller lakrits.


10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Jag virkar och tycker om att måla akvarell. Målandet blir det däremot inte så mycket av nu för tiden tyvärr. Jag gillar också att göra fina födelsedagskort och julkort.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Jag stickar mest små grejer som går fort att få klara;) Jag har aldrig stickat ett plagg till en vuxen person än tex men det är på gång här framöver. Är ju ganska nybörjare som sagt var. Men jag har stickat vantar och babykläder.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Min mamma har ett virkat överkast till sin dubbelsäng som är så otroligt fint. Ett sånt skulle jag vilja göra någon gång. Men om man ska prata stickning så vill jag sticka strumpor och en snygg och praktisk kofta till mig själv.


14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Inte hittills. Men min handled är ca 15 cm i omkrets.


15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Jag har aldrig provat men jag har ett mönster som jag funderat på att testa.


16. Stickar du sockor?
Inte än. Hälen skrämmer mig för mycket än så länge men det är något som jag absolut ska prova på. Mina fötter är alltid kalla!!

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Jag har storlek 39 på skor. Foten är 23 cm lång och som tjockast ca 25 cm i omkrets längst ner på fotleden.

18. När fyller du år?
4 maj


19. Stickar du med pärlor?
Nej


20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Skönlitteratur i största allmänhet men jag gillar inte deckareoch sf. Är heller inte så förtjust i verklighetsbaserade böcker av typen "Pojken som kallades det" tex.

12 kommentarer:

  1. Det där Hemlis skulle va roligt va med på.., fast jag har inte riktigt förstått hur det funkar än :) Lika så bra det eftersom pengaflödet är på låg nivå just nu.. Jag får kolla läget med dig om hur det funkar sen o så där, så får jag hänga på nästa gång ist.. Verkar kul iaf.., både att ge och få.

    SvaraRadera
  2. TruckerElin: Ja det verkade vara en kul grej! Jag missade att vara med förra rundan men nu så..

    SvaraRadera
  3. Har tänkt på det lite mera under dagen och kanske skulle man ge sig på det ändå.. Skulle ju vara så spännande att få paket varje månad. :) Men ska man köpa material att skicka bara eller ska man sticka grejer o skicka?

    SvaraRadera
  4. TruckerElin: Det tror jag inte spelar någon roll. Man gör nog som man vill. Både och kanske?:) Jag har sett på andras bloggar vad folk fått och det brukar vara typ ett par nystan och så något mer litet. Det beror ju på vem man får att skicka till:)

    SvaraRadera
  5. Aha. Ska ut o spana lite på vad andra fått.. Får man någonsin reda på vem som vart ens hemliskompis eller förblir det ett mysterium? :) Jag funderade iaf en halv dag till sen kunde jag inte låta bli att vara med.. hehe

    SvaraRadera
  6. TruckerELin: Jag tror man får reda på vem kompisen är då tiden har gått ut. He he, ja det är svårt att låta bli.

    SvaraRadera
  7. det där lät ju jätteroligt, fast ja, jag stickar ju inte...

    SvaraRadera
  8. Leopardia: Du får börja:)

    SvaraRadera
  9. Jorå, detta är din hemlis som skriver. Jag får inte riktigt kläm på vad du gillar i din blogg...
    Jag får läsa svaren några gånger till och försöka klura lite mer på vad du kan tänkas gilla i dina paket som ska komma. Inte lätt det här men roligt brukar det vara. Detta är min andra omgång. Jag var inte med i förra.
    Hej svejs

    SvaraRadera
  10. Hemlisen: Jag tycker att paket över huvudtaget är helfestligt så det ska nog inte vara några problem;) Väntar med spänning här...

    SvaraRadera
  11. Håller med anonym.. Det var inte lätt detta med att göra paket till nån alles okänd, men roligt på samma gång. :-) Hur går det för dig på den fronten?

    SvaraRadera
  12. TruckerElin: Jag har väll en lite ide vad jag ska utgå ifrån i alla fall men visst är det klurigt. Ska ta tag i det där då jag kommer hem till Lund igen.

    SvaraRadera